Geschiedenis

Schuttersgilden waren oorspronkelijk opgericht als broederschappen of verenigingen van weerbare mannen die de stad, vrijheid of gemeente moesten verdedigen. De oudst bewaarde ...

Lees verder

Cultuur

Indien het in oorsprong een pure geloofsuiting was, werd de Heilig Bloedprocessie voor het stadsbestuur snel een uithangbord voor de uitstraling van de stad. Zo groeide gedurende eeuwen...

Lees verder

Sport

In de Sint-Jorisgilde wordt de kruisboogsport beoefend in 2 disciplines: 20 meter op doel en op de pers (36m).

Het schieten op de pers is een buitenactiviteit ...

Lees verder

Welkom bij de Sint-Jorisgilde

Welkom bij de Sint-Jorisgilde

Welkom op de website van de Brugse Sint-Jorisgilde. Onze werkelijke naam: Koninklijke & Prinselijke Hoofdgilde Sint-Joris Stalen Boog Brugge vzw, is een hele mondvol, maar staat dan ook voor een zeer lange en rijke geschiedenis met een overvloed aan tradities. Binnenkort, in het volgende decennium, vieren we ons 700-jarig jubileum, en daar zijn we bijzonder trots op. Al die eeuwen hebben we als gilde de tand des tijds doorstaan, de tradities hoog in het vaandel gehouden en steeds een nauwe band gehad met de stad en zijn inwoners.

Maak kennis

Wapenfeiten

Het is niet iedereen gegeven, maar deze Confraters blinken uit in precisie en concentratie. Kijk hier naar onze recente kampioenen.

De Sint-Jorisgilde bevindt zich vlakbij de molens in het Gezellekwartier.

De St-Joris Gilde beschikt over een prachtig domein waar zowel binnen als buiten met de kruisboog kan worden geschoten. De schutters ontvangen u met heel wat enthousiasme in hun Gilde.

700 jaar in een notendop

 De tijdslijn van de de Sint-Jorisgilde 1302   Deelname aan de Guldensporenslag 1303   Deelname aan de veldtocht in Zeeland 1304   Deelname aan de slag op...

Brugge, Gilden en Calvinisten

Het cultureel beleid te Brugge tijdens het Calvinistisch Bewind (1578-1584).  In dit hoofdstuk worden de Brugse schuttersgilden besproken. De...

Sint-Joris en de Draak: de legende

Wie is nu deze jonge galante ruiter in ridderharnas die met een speerstoot de vuurspuwende draak van het leven beneemt en hierdoor het leven redt...

Sociaal-culturele betekenis

Indien het in oorsprong een pure geloofsuiting was, werd de Heilig Bloedprocessie voor het stadsbestuur snel een uithangbord voor de uitstraling van de stad. Zo groeide gedurende eeuwen een sterke verbondenheid van de Bruggeling met zijn processie, die zich nog steeds uit in een uiterst trouw en divers deelnemerspubliek. Ze zijn fier Bruggeling te zijn en willen via hun deelname die band met hun stad beklemtonen. De processie blijft in eerste instantie van de gemeenschap. Generatie op generatie wordt de fakkel doorgegeven.

De Sint-Jorisgilde en de Heilig Bloedprocessie

Sedert het ontstaan van de Heilig Bloedprocessie was het een verplichting van de Brugse gilden om hieraan deel te nemen. De Sint-Jorisgilde, destijds functionerend als stadsmilitie, had de opdracht om de relikwie van het Heilig Bloed te beschermen tijdens de optocht. Tot op de dag van vandaag komt de Brugse Sint-Jorisgilde naar buiten, thans weliswaar in een ceremoniële rol. Niettemin is onze gilde de enige die de tand des tijds van deze meer dan 700-jaar oude traditie doorstaan heeft, en kunnen  wij trots zeggen dat we de enige gilde zijn die niet als figuranten optreedt, maar als DE Sint-Jorisgilde van weleer.

Schuttersgilden waren oorspronkelijk opgericht als broederschappen of verenigingen van weerbare mannen die de stad, vrijheid of gemeente moesten verdedigen. De oudst bewaarde documenten van deze gezelschappen dateren van de veertiende en vijftiende eeuw. De Sint-Jorisgilde wordt reeds vernoemd in documenten van 1321 en is daarmee erkend als de oudste kruisbooggilde van ons land.

Niet iedereen mocht lid worden van een schuttersgilde. In vele gevallen was dit voorrecht voorbehouden aan de poorters van de stad. De gilde zelf werd genoemd naar Sint Joris de drakendoder.

De gilde had reeds van het begin een groot aanzien. Zo verkregen ze in 1321 het recht om de kapel van Marie Vrouwe van Eyne en Bremen te gebruiken voor hun missen. In de Heilig-Bloedprocessie, de Ommeghange, liepen de leden van de gilde direct achter het schrijn van het Heilig Bloed.

 

Het aantal leden van de Sint-Jorisgilde nam zodanig toe in de veertiende eeuw dat de gilde in tweeën werd gesplitst in een Oudhof en Jonghof. Het Jonghof (jonge leden) moest het Oudhof (oude leden) versterken. Daar leerde men omgaan met de kruisboog. In 1768 zouden de twee gedeeltes weer samengesmolten worden.

Op dat moment was hun militaire rol reeds lang uitgespeeld. Hun enige doel was het beoefenen van het kruisboogschieten.

 

Bronnen:

  • Jaer-boek der keizerlyke end koninklyke hoofd-gilde van den edelen ridder Sint-Joris, Joseph van Praet, 1786
  • archief van de Koninklijke en Prinselijke Hoofdgilde Sint-Joris Stalen Boog Brugge
  • De Brugse kruisbooggilde van Sint-Joris : historische schets XIIIe eeuw - , André Vanhoutryve , Familia et Patria, 1968
  • Zo leefden de Brugse wapengilden : archiers, scelfscotters, busseschieters en hallebardiers : XIIIe-XXe eeuw : van militaire confrerieën tot ontspanningssociëteiten ;André Vanhoutryve, De Schacht, 1999

Adres

Hoofdgilde Sint-Joris Brugge vzw

Stijn Streuvelsstraat 59

8000 Brugge

Legal

KBC BE39 4771 0620 0119

KRED BE BB

BTW BE 0409.932.490

Voorwaarden

Contact

secretariaat@st-jorisbrugge.be

www.st-jorisbrugge.be